Dziąsła pod lupą – przyczyny, objawy oraz skutki chorób dziąseł

Nieprawidłowa higiena jamy ustnej może mieć negatywne konsekwencje nie tylko dla Twoich zębów, ale także dla stanu dziąseł. Zaniedbanie podstawowych czynności, takich jak szczotkowanie, nitkowanie przestrzeni międzyzębowych i płukanie jamy ustnej, może sprzyjać wielu poważnym chorobom. Jakim? Jakie objawy powinny wzbudzać nasz niepokój? Kto jest szczególnie narażony na choroby dziąseł? Sprawdzamy!

Dlaczego dziąsła chorują?

Za zdecydowaną większość chorób dziąseł odpowiedzialna jest płytka nazębna – osad, który powstaje na powierzchni zębów na skutek działania śliny, bakterii oraz resztek pokarmów. Płytka, która nie jest regularnie i dokładnie usuwana, mineralizuje się i zmienia w twardy kamień nazębny – jego usunięcie kamienia zgromadzonego na powierzchni zębów możliwe jest jedynie w gabinecie stomatologicznym.

Kamień nazębny negatywnie wpływa na funkcjonowanie zarówno zębów, jak i dziąseł. Jego obecność sprzyja powstawaniu stanów zapalnych i paradontozy.

Dodatkowo, do czynników, które zwiększają ryzyko wystąpienia chorób dziąseł, zalicza się:

• skłonności genetyczne,
  • nieprawidłową dietę (szczególnie zbyt duże spożycie cukru – częste jedzenie słodyczy, owoców, picie słodzonych napojów),
  • wady zgryzu,
  • określone choroby (m.in. cukrzyca, białaczka),
  • używki, przede wszystkim palenie tytoniu i picie alkoholu,
  • spożywanie dużej ilości kawy oraz mocnej herbaty,
  • bruksizm (zgrzytanie zębami, często powodowane przez stres).

Jak widać, wiele z czynników ryzyka chorób dziąseł, można wyeliminować – poprzez prawidłowe nawyki (zmianę diety, odpowiednią higienę, rezygnację z używek) lub leczenie ortodontyczne.

Chore dziąsła – alarmujące objawy

Niestety, pierwsze objawy chorób dziąseł często są niezauważane i nieodczuwane przez pacjentów. W miarę rozwoju stanu zapalnego, możliwe jest:

• pojawienie się zaczerwienienia w obrębie dziąseł,
  • odczuwanie bólu lub swędzenia dziąseł,
  • pojawienie się krwawienia podczas higieny jamy ustnej lub w czasie jedzenia,
  • reagowanie bólem na pokarmy i napoje o wysokich i niskich temperaturach,
  • zaobserwowanie nieprzyjemnego smaku i zapachu w jamie ustnej,
  • rozchwianie uzębienia (w zaawansowanym stadium choroby również wypadanie zębów).

Powyższe objawy, wraz z charakterystycznym obrazem (odsłonięte szyjki zębowe) mogą świadczyć o paradontozie.

Leczenie chorób dziąseł

Zaobserwowanie objawów stanu zapalnego dziąseł wymaga możliwie szybkiej konsultacji stomatologicznej. Nieleczona paradontoza może prowadzić do poważnych i nieodwracalnych konsekwencji – recesji dziąseł, rozchwiania zębów, a nawet trwałej utraty uzębienia! Co więcej, bakterie, które odpowiadają za choroby dziąseł, mogą przedostawać się do krwioobiegu i wywoływać choroby ogólnoustrojowe.

Leczenie dziąseł zależne jest od stopnia zaawansowania choroby. Periodentolog (stomatolog, który specjalizuje się w leczeniu chorób przyzębia) może zdecydować się na usuwanie kamienia z powierzchni zębów, kiretaż (zabieg oczyszczania korzeni zębów oraz kieszonek dziąsłowych z kamienia) oraz farmakoterapię.