Ekstrakcja zęba – kiedy jest konieczna?

Nasi stomatolodzy dokładają wszelkich starań, by zachować uśmiechy pacjentów w najlepszym stanie – nawet wtedy, gdy zęby są bardzo mocno zniszczone przez próchnicę lub uszkodzone na skutek urazu. Niestety, nie zawsze możliwe jest ich uratowanie. W określonych przypadkach, kiedy inne metody zawodzą lub wtedy, gdy nie możemy zaproponować pacjentom innego postępowania, konieczne jest przeprowadzenie ekstrakcji. Zawsze jest to jednak absolutna ostateczność. Jak wygląda taka procedura? W jakich sytuacjach może być konieczna? Wyjaśniamy.

Czym jest ekstrakcja zęba?

Ekstrakcja zęba to medyczne określenie zabiegu, o którym najczęściej mówimy wyrywanie. Bez względu na określenie, którym chcemy się posługiwać, definicja pozostaje niezmienna – to zabieg chirurgiczny, przeprowadzany przez lekarza stomatologii lub chirurga szczękowo-twarzowego, polegający na przerwaniu ciągłości tkanki ozębnej, łączącej korzeń zęba z kością zębodołu.

Do wykonania ekstrakcji niezbędne jest określenie umiejscowienia korzeni zębowych. Lekarz dokonuje oceny na podstawie zdjęcia RTG wybranego zęba lub zdjęcia pantomograficznego, które obrazują liczbę, kształt oraz rozmieszczenie korzeni zębowych. Jest to konieczne, by zmniejszyć ryzyko poważnych powikłań, jakie mogą wystąpić u pacjenta.

Do zabiegu wykorzystuje się określone narzędzia oraz procedury stomatologiczne i chirurgiczne. Oczywiście, usuwanie zęba przeprowadza się w sposób, który zapewnia pacjentowi największy komfort – najczęściej w znieczuleniu miejscowym. Szczegółowemu przebiegowi zabiegu przyjrzymy się już za chwilę.

Kiedy przeprowadza się ekstrakcję zęba?

Jak wspominaliśmy wcześniej, usunięcie zęba zawsze traktujemy jako ostateczność. Decydujemy się na nią wtedy, gdy zęby i korzenie zębowe są na tyle zniszczone, że niemożliwe jest przeprowadzenie leczenia zachowawczego czy protetycznego.

Na usunięcie zęba możemy zdecydować się w następujących sytuacjach:

• u pacjenta doszło do ropnego zapalenia miazgi przy jednoczesnym stwierdzeniu niedrożności kanału (kanałów) zębowych;
  • u pacjenta stwierdzono zapalenie tkanki ozębnej (w zębach wielokorzeniowych);
  • u pacjenta zdiagnozowano ropnie przyzębne;
  • u pacjenta rozwinęły się choroby przyzębia powodujące rozchwianie zębów;
  • u pacjenta zdiagnozowano martwicę lub zgorzel w obrębie miazgi;
  • w wyniku urazu doszło do złamania korony poniżej szyjki zębowej;
  • w wyniku uraz doszło do podłużnego lub skośnego złamania z przemieszczeniem;
  • w wyniku urazu doszło do zwichnięcia zęba i rozwinięcia się (przed lub po urazie) chorób przyzębia;
  • u pacjenta stwierdzono zębopochodną infekcję bakteryjną;
  • problem dotyczy zachowanych zębów mlecznych, nadliczbowych lub zatrzymanych.
  •

Szczególnym wskazaniem do usunięcia zębów są wskazania ortodontyczne. Ortodonta może zalecić ekstrakcję wybranych zębów (w większości przypadków konieczne jest usunięcie trzecich zębów trzonowych, czyli ósemek) przed założeniem aparatu ortodontycznego.

Jak wygląda wyrywanie zęba?

Czego możesz spodziewać się w gabinecie? Przede wszystkim, lekarz poda Ci znieczulenie miejscowe – dzięki temu zabieg powinien być dla Ciebie niemal lub całkowicie bezbolesny.

W oczekiwaniu na zadziałanie substancji znieczulającej lekarz ustawi Cię w optymalnym ułożeniu. W większości przypadków będzie to pozycja siedząca, z głową odchyloną do tyłu lub z żuchwą ustawioną równolegle do podłogi. Stomatolog (lub chirurg) usuwa ząb jedną ręką, korzystając z kleszczy i wykonując chwyty stomatologiczne (wyważający, wahadłowy lub obrotowy), dopasowane do cech usuwanego zęba. Drugą ręką lekarz stabilizuje położenie żuchwy.

Kiedy ząb zostanie usunięty z zębodołu, przeprowadzany jest ostatni etap zabiegu – opatrzenie powstałej rany. W niektórych przypadkach konieczne jest założenie szwów.

Ból i powikłania po usunięciu zęba

Dyskomfort związany z usunięciem zęba pojawia się najczęściej po kilku godzinach od zabiegu – kiedy przestaje działać zastosowany środek znieczulający, a ewentualna opuchlizna zaczyna narastać.

Nasi pacjenci każdorazowo zostają poinformowani o lekach przeciwbólowych, które mogą stosować w okresie pozabiegowym oraz o sposobach na niwelowanie innych nieprzyjemnych objawów. Zaliczamy do nich m.in. chłodne okłady, spożywanie odpowiednich potraw i napojów oraz stosowanie bezpiecznych środków do higieny jamy ustnej.

Chcesz usunąć ząb w bezpiecznej atmosferze i bez zbędnego bólu? A może chcesz spróbować uratować ząb, który inny stomatologowie skazali na ekstrakcję? Odwiedź naszą klinikę stomatologiczną na warszawskiej Białołęce i opowiedz nam o swoim problemie.