Wady zgryzu bez tajemnic. Część 1 – – jak powstają wady zgryzu, czym jest szparowatość i stłoczenie zębów

Wada zgryzu to stan, w którym jeden lub więcej zębów jest nieprawidłowo ustawiony względem pozostałych zębów w łuku żuchwowym lub szczękowym.

Zdaniem specjalistów wady zgryzu są jednym z najpopularniejszych – po próchnicy zębów i chorobach przyzębia – problemów ze zdrowiem jamy ustnej. Szacuje się, że nawet 60% Polaków powinna leczyć się ortodontycznie. Około 30% Polaków mierzy się zaś z niewielkimi wadami zgryzu, które nie wymagają interwencji lekarza, gdyż nie zaburzają prawidłowych proporcji twarzy i nie utrudniają życia.

Jak powstają wady zgryzu?

Nieprawidłowości w obrębie zgryzu można obserwować już u kilkuletnich dzieci, chociaż czasem pojawiają się dopiero w wieku nastoletnim. Wady najczęściej diagnozuje się w wieku 7-18 lat. Ich przyczyną są nieprawidłowości w budowie i położeniu szczęki oraz żuchwy, a także w układzie łuków zębowych. W jaki sposób do nich dochodzi?

Wady zgryzu mogą być uwarunkowane genetycznie (wrodzone) lub przez czynniki zewnętrzne, takie jak choroby i urazy w trakcie ciąży lub porodu (np. w związku z porodem kleszczowym).

Ryzyko powstania wady zgryzu wzrasta, jeżeli dziecko:

• ssie kciuka lub zbyt długo korzysta ze smoczka,
  • oddycha przez usta,
  • jest nieprawidłowo karmione butelką,
  • jest nieprawidłowo przystawiane do piersi,
  • śpi w nieprawidłowych warunkach,
  • zgrzyta zębami,
  • często gryzie lub żuje ołówki, długopisy i inne przedmioty.

Jeżeli zauważasz jeden z powyższych problemów u swojego dziecka, czym prędzej skorzystaj z konsultacji ze specjalistą.

Kiedy do ortodonty?

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Związku Ortodontycznego, pierwszą wizytę u ortodonty warto umówić… jak najwcześniej. Najlepiej wtedy, gdy dziecko ma 2-3 lata. Każdy maluch, nawet jeżeli jego zgryz nie wzbudza Twojego niepokoju, powinien odwiedzić gabinet zanim skończy 7 lat.

Podczas wizyty ortodonta może dostrzec nieprawidłowości, które nie są widoczne dla rodzica. Wdrożenie odpowiedniego leczenia w młodym wieku pozwoli na wyeliminowanie wady, która z wiekiem prawdopodobnie ulegałaby pogłębieniu.

Do gabinetu naszego ortodonty zapraszamy oczywiście również starsze dzieci, młodzież i dorosłych. Słowem – każdego, kto zauważa asymetrię w rysach twarzy, nieprawidłowe ustawienie zębów lub inne niepokojące objawy.

Wada zgryzu – szparowatość

Kiedy odstęp pomiędzy co najmniej dwoma zębami jest zbyt duży, możemy mówić o nieprawidłowym rozstawie zębów, czyli szparowatości. Do wady tej dochodzi w sytuacji, gdy zęby – na skutek niewielkich rozmiarów lub braków w uzębieniu – nie są w stanie zapełnić całej przestrzeni w łuku zębowym.

Szparowatość zębów kojarzona jest głównie z problemem estetycznym. I o ile rzeczywiście – ta wada zgryzu może sprawiać, że uśmiech nie prezentuje się najlepiej – warto wiedzieć, że na tym nie kończą się trudności pacjentów. Z czym jeszcze muszą się mierzyć?
Duże odstępy między zębami sprzyjają odkładaniu się resztek jedzenia, powstawaniu kieszonek dziąsłowych i chorób przyzębia.

Stłoczenie zębów

Stłoczenie zębów to wada zgryzu, która objawia się nierównym ułożeniem zębów – skręceniem w nienaturalnym kierunku lub nachodzeniem na sąsiadujące zęby. Zdarza się również, że ze względu na zbyt małą ilość miejsca w łuku szczęki lub żuchwy, część zębów nie wyrasta do końca.

Stłoczone zęby mogą być przyczyną wielu kompleksów i niechęci do uśmiechu. Na tym jednak nie kończą się problemy pacjentów, którzy zmagają się z tą wadą zgryzu. Stłoczenie zębów utrudnia prawidłową higienę jamy ustnej. Dotarcie do ciasnych przestrzeni międzyzębowych jest utrudnione, co sprzyja próchnicy i wszystkim konsekwencjom, jakie wiążą się z jej obecnością – paradontozą, zapaleniami dziąseł i innymi schorzeniami.

Pozostałe wady zgryzu, możliwości ich leczenia oraz zalecane metody profilaktyki omówimy w kolejnych wpisach na naszym blogu. Jeżeli już dzisiaj dostrzegasz potrzebę konsultacji z ortodontą, nie zwlekaj. Przejdź do zakładki KONTAKT i umów wizytę w dogodnym terminie. Nasi specjaliści czekają, by przywrócić Ci pełnię uśmiechu i zdrowia!