Uśmiech w niebezpieczeństwie – co zagraża Twoim zębom?

Kondycja zębów oddziałuje na wiele aspektów Twojego życia – wpływa nie tylko na Twój wygląd, ale także na samopoczucie, codzienny komfort i stan całego organizmu. Bez wątpienia warto więc zadbać o to, aby zawsze była nienaganna! Sprawdź, jakie czynniki najbardziej zagrażają Twojemu uśmiechowi i dowiedz się, jak się z nimi rozprawiać. Zapraszamy do lektury!

Uśmiech pod lupą: co powinno wzbudzić Twój niepokój?

Codzienna higiena zębów – szczotkowanie, nitkowanie i płukanie jamy ustnej – to absolutna podstawa dla każdego, kto chce cieszyć się zdrowym uśmiechem. Niestety, często podstawowe zabiegi okazują się niewystarczające, aby utrzymać zęby i dziąsła w dobrej kondycji. Pomimo regularnego i dokładnego czyszczenia jamy ustnej, zaobserwować można:

• kamień nazębny (nalot na powierzchni zębów),
  • przebarwienia szkliwa,
  • ból zębów,
  • krwawienie podczas szczotkowania,
  • stany zapalne dziąseł.

Powyższe objawy (podobnie jak wszystkie inne, które wzbudzają Twój niepokój lub dyskomfort) wymagają konsultacji stomatologicznej – mogą świadczyć o obecności jednego z zagrożeń pięknego uśmiechu.

Zagrożenie 1: nieprawidłowa dieta

Niewystarczająca ilość wapnia, witaminy D czy koenzymu Q10 to błędy dietetyczne, za które (słoną) cenę płacą… zęby. Nieprawidłowa dieta może drastycznie pogorszyć stan uzębienia, sprawiając, że będą one bardziej podatne na choroby (próchnica, paradontoza) i po prostu słabsze.

Rozwiązanie: do diety wprowadzić należy przetwory mleczne (jogurty naturalne, kefiry), które uzupełnią poziom wapnia w organizmie. Witaminy D dostarczą tłuste ryby (łosoś, makrela). Koenzymu Q10 najlepiej szukać jest w brokułach.

Zagrożenie 2: kamień nazębny

Na powierzchni zębów każdego dnia osadza się płytka bakteryjna (określana również jako płytka nazębna) – powstająca ze śliny, bakterii oraz resztek pożywienia. Jej odkładanie się jest procesem fizjologicznym i zachodzi o każdego człowieka.

Większość płytki nazębnej usuwana jest podczas szczotkowania i nitkowania zębów, jednak najczęściej niemożliwe jest pozbycie się jej w pełni. Resztki płytki, które osadzają się na linii dziąseł oraz w przestrzeniach międzyzębowych, mineralizują się i przekształcają w twardy osad – kamień nazębny.

Rozwiązanie: Stomatolodzy zalecają, aby raz na 6 miesięcy usuwać kamień nazębny w gabinecie. Zabieg ten najczęściej łączy się z piaskowaniem oraz fluoryzacją zębów.

Zagrożenie 3: próchnica

Próchnica to najczęściej spotykana choroba jamy ustnej, powstająca na skutek demineralizacji szkliwa. Jej skutki mogą być naprawdę poważne: od pogorszenia estetyki uśmiechu, przez utratę zęba aż po choroby ogólnoustrojowe.

Co ważne, próchnica nie zaczyna się w momencie, kiedy na powierzchni zęba zauważymy czarny ubytek, ani wtedy, gdy zaczniemy odczuwać ból. Jej początki są dużo bardziej subtelne i najczęściej niemożliwe do wychwycenia gołym okiem.

Rozwiązanie: regularny przegląd stanu zębów pozwala na zatrzymanie próchnicy na wczesnym etapie (często pozwala to nawet na uniknięcie borowania!). Wszelkie ubytki należy jak najszybciej wypełnić, aby zapobiec postępowi próchnicy – więcej informacji o stomatologii zachowawczej

Zagrożenie 4: bruksizm

Jeżeli bliska osoba powie Ci, że zgrzytasz zębami przez sen, nie lekceważ tego! Bruksizm, bo tak fachowo określa się zgrzytanie zębami, to poważna dolegliwość, która może przekreślić Twoje marzenia o idealnym uśmiechu.

Podczas zgrzytania z zębów ścierane jest szkliwo, konsekwencją czego może być jego pękanie, uszkodzenie koron, a nawet rozchwianie czy wypadanie zębów.

Rozwiązanie: leczenie bruksizmu należy rozpocząć możliwie jak najwcześniej – dzięki temu możliwe jest uchronienie uzębienia przed jego negatywnymi konsekwencjami.

Zagrożenie 5: wada zgryzu

Nieleczona wada zgryzu może powodować wiele problemów – od nieskrywanych, jak zaburzenie proporcji twarzy, po mniej oczywiste: próchnicę zębów, stany zapalne dziąseł czy choroby stawów skroniowo-żuchwowych.

Co więcej, zęby, które stykają się ze sobą w nieprawidłowy sposób podczas zagryzania, narażone są na ścieranie i pękanie.

Rozwiązanie: w celu diagnostyki oraz leczenia wad zgryzu powinieneś zgłosić się do ortodonty.