Lęk przed dentystą – jak poradzić sobie z dentofobią?

Jeżeli czujesz obezwładniający strach przed wizytą u dentysty, możesz cierpieć na dentofobię. Problem ten dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i dzieci. Jest jedną z głównych przyczyn unikania wizyt w gabinetach stomatologicznych oraz, co nierozerwalnie się z tym wiąże, problemów ze zdrowiem jamy ustnej. Sprawdź, skąd bierze się dentofobia, jak się objawia i co można zrobić, aby przełamać lęk przed stomatologiem.

Czym jest dentofobia?

Szacuje się, że nawet 90% Polaków odczuwa strach przed wizytą u dentysty. I chociaż większość – pomimo lekkiego lub umiarkowanego dyskomfortu psychicznego – może korzystać z usług stomatologa, dla części pacjentów jest to bardzo trudne lub wręcz niewykonalne.

Przyczyną takiego stanu rzeczy może być dentofobia, czyli paniczny lęk przed dentystą oraz wszelkimi zabiegami wykonywanymi w obrębie jamy ustnej. Osoby, które doświadczają silnej dentofobii, nie są w stanie odwiedzić gabinetu stomatologicznego nawet w przypadku dotkliwego bólu zęba, utrudniającego codzienne funkcjonowanie.

Przyczyny dentofobii, czyli skąd bierze się lęk przed stomatologiem

Przyczyny dentofobii – podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych zaburzeń lękowych – zwykle sięgają przykrych lub traumatycznych wydarzeń z okresu dzieciństwa. Najczęściej są to wspomnienia bolesnego zabiegu stomatologicznego (np. ekstrakcja zęba bez znieczulenia), siłowego trzymania na fotelu, agresywne lub poniżające zachowanie personelu i/lub opiekuna, który towarzyszył dziecku w leczeniu.

Co ważne, dentofobia może wykształcić się również u osób, które nie doświadczyły traumy w gabinecie stomatologicznym. Ryzyko to obejmuje przede wszystkim:

• Osoby wysoko wrażliwe, które mają skłonność do reakcji lękowych i nie potrafią radzić sobie ze stresem.
  • Dzieci, których rodzice lub rodzeństwo doświadczały silnego lęku przed dentystą i dają wyraz swojej fobii poprzez unikanie wizyt, zaniedbywanie zdrowia własnej jamy ustnej, mówiąc głośno o swoich obawach (lub własnych traumatycznych wspomnieniach).
  • Dzieci lub osoby dorosłe, których bliscy doświadczyli trudności podczas leczenia stomatologicznego.

Osoby znajdujące się w grupie ryzyka mogą unikać wizyt u dentysty, nie chcąc narażać się na stres i nieprzyjemne doznania. Niestety, unikanie może pogłębić problem i sprawić, że lęk przed wizytą stomatologiczną osiągnie bardzo duże rozmiary. Z tego powodu zachęcamy wszystkich pacjentów, którzy odczuwają niewielki lub umiarkowany strach, do regularnych wizyt kontrolnych – tylko regularna ekspozycja na sytuację lękową pozwoli obniżyć odczuwane napięcie i może zapewnić spokój.

Jak objawia się dentofobia?

Objawy dentofobii zwykle są charakterystyczne i obejmują:

• unikanie za wszelką cenę wizyty u stomatologa – rezygnację z wizyt kontrolnych, uśmierzanie bólu zęba przy pomocy środków przeciwbólowych a nawet próby samodzielnego wyrwania zęba;
  • reakcje lękowe – nadmierne pocenie, drżenie rąk, kołatanie serca, zawroty głowy, nudności i wymioty, ból brzucha, biegunkę, bezsenność;
  • katastrofizacja i lękowe myśli na temat dentysty – wyobrażanie sobie bólu, dyskomfortu i innych przykrych doznań, jakich pacjent obawia się doświadczyć podczas wizyty.

Silny lęk może być odczuwany na samą myśl o dentyście, podczas planowania wizyty – kiedy pacjent dostrzega potrzebę skorzystania z pomocy stomatologa, np. przy bólu zęba – na kilka dni przed wyznaczonym terminem lub podczas pobytu w gabinecie.

Jak poradzić sobie z lękiem przed dentystą?

Dentofobia, oprócz objawiania się silnymi reakcjami lękowymi, może powodować problemy ze zdrowiem jamy ustnej – postępującą próchnicę, stany zapalne a nawet utratę zębów. Z tego powodu warto z nią walczyć.

Na początek poznaj nasz zespół – tutaj możesz zapoznać się z lekarzami Dental Protetica – i wybierz lekarza, który wzbudzi Twoje zaufanie. Podczas umawiania wizyty, koniecznie poinformuj nas o swoim lęku.

Gwarantujemy, że taka informacja nikogo nie zaskoczy – jak wspomnieliśmy wcześniej, dentofobia jest naprawdę powszechnym zjawiskiem – ani nie będzie przyczyną negatywnej reakcji.

Nasi lekarze dołożą wszelkich starań, aby pomóc Ci przełamać lęk. Dostosują tempo leczenie do Twojego samopoczucia, cierpliwie będą tłumaczyć Ci wszystko, co się dzieje, a także zadbają o to, by wyeliminować ból – zarówno w trakcie, jak i po zabiegu.