Odbudowa zębów po bruksizmie

Bruksizm to zaburzenie, które polega na nadmiernym, niefizjologicznym zaciskaniu zębów lub zgrzytaniu zębami, w wyniku mimowolnych napięć mięśni. Schorzenie to może doprowadzić do ścierania się powierzchni zębów, urazów stawów skroniowo-żuchwowych czy złamania zębów.

Skąd bierze się bruksizm? Przyczyny

Przyczyny bruksizmu bywają różne. Mogą być nimi m.in. stres, depresja czy inne problemy natury psychicznej. Stanom napięcia psychicznego towarzyszy bowiem często wzmożone napięcie w mięśniach narządu żucia.

Bruksizm bywa też konsekwencją wad zgryzu, usunięcia zębów (m.in. tzw. ósemek), problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym, refluksu żołądka czy nawet zaburzeń snu.

Jakie są objawy bruksizmu?

Bruksizm może objawiać się w dzień i w nocy.

W ciągu dnia górna i dolna szczęka mogą nadmiernie się zaciskać – zbyt często i zbyt mocno. Bardzo często odbywa się to zupełnie poza naszą świadomością – nie zdajemy sobie z tego sprawy, dopóki nie zaczniemy zwracać na to uwagi lub dopóki nie pojawią się problemy z zębami czy inne, nieprzyjemne dolegliwości. W pewnym stopniu – po uświadomieniu sobie przypadłości – jest to kontrolowalne. Większy problem pojawia się w nocy.

W czasie snu możemy mocno zaciskać zęby – z siłą nawet dziesięciokrotnie większą niż podczas jedzenia – i intensywnie nimi zgrzytać. Zgrzytanie przy bruksizmie może być tak intensywne, że zaburza sen partnera. O ile w dzień możemy zwracać uwagę na to, czy zaciskamy szczękę, o tyle w nocy jest to niemożliwe.

Do czego prowadzi zgrzytanie i zaciskanie zębów?

Zgrzytanie może prowadzić do ścierania się, pękania czy rozchwiania zębów, a także do zaniku dziąseł i odsłaniania się szyjek zębowych. Zęby mogą być nadwrażliwe na bodźce termiczne, a uzupełnienia protetyczne mogą ulegać uszkodzeniom. Starte zęby stają się też bardziej podatne na występowanie różnego rodzaju schorzeń, np. próchnicy.

Osoby cierpiące na bruksizm często przygryzają poliki i wargi. Zdarza się, że ruchomość żuchwy jest ograniczona, albo żuchwa przeskakuje. Mogą pojawiać się bóle i przerost mięśni żwacza i mięśnia skroniowego, co w konsekwencji może prowadzić do zmiany kształtu twarzy na bardziej kwadratowy.

Występują też bóle głowy, ograniczona ruchomość głowy, napięcie mięśni karku, bóle ucha i szumy czy bóle okolicy stawu skroniowo-żuchwowego.

Starte zęby mogą powodować też obniżenie samopoczucia i pewności siebie, ponieważ zmieniają kształt, stają się mniejsze, a wielu pacjentów uważa swój uśmiech za mniej estetyczny. Na szczęście starte, zniekształcone zęby można odbudować.

Jak leczy się bruksizm?

Po pierwsze DOTARCIE DO PRZYCZYNY PROBLEMU

W leczeniu bruksizmu stosuje się różne metody, w tym ćwiczenia relaksacyjne czy terapię behawioralną. Bardzo ważne jest dotarcie do przyczyny problemu i eliminacja czynników, które wywołują napięcia mięśni. Niezwykle istotna jest redukcja stresu poprzez np. zmianę stylu życia, zmianę pracy czy rozpoczęcie terapii psychologicznej. Jeśli dotknął Cię ten problem, możesz poprosić o pomoc neurologa, psychologa lub psychiatrę.

Po drugie LECZENIE OBJAWOWE

Równocześnie z powyższymi metodami warto stosować leczenie objawowe, przede wszystkim po to, by odczuć ulgę w nieprzyjemnych dolegliwościach i przeciwdziałać dalszemu ścieraniu się zębów.  Aby rozluźniać mięśnie przyczyniające się do ściskania i ścierania zębów, stosuje się np. zabiegi z wykorzystaniem botoksu. Toksynę botulinową (czyli botoks) wstrzykuje się w żwacze. W zależności od indywidualnej sytuacji danej osoby ulgę można poczuć już po kilku dniach. Zabieg należy powtórzyć co najmniej raz, po około 6 miesiącach, ale niektórzy pacjenci potrzebują kilku lub kilkunastu serii.

Aby zapobiegać ścieraniu się zębów w czasie snu, stomatolog może zlecić wykonanie tzw. szyny relaksacyjnej, którą zakłada się na noc. Szynę dobiera się indywidualnie do szczęki pacjenta, ponieważ musi ona bardzo dokładnie przylegać.

Warto wiedzieć! Co możesz robić samodzielnie? Domowe sposoby

Aby wspierać walkę z bruksizmem, samodzielnie, w domowym zaciszu możesz:

• Rozluźniać napięte mięśnie szeroko otwierając i zamykając usta przez kilka minut.
  • Przykładać kostki lodu do szczęki, jeśli odczuwasz ból.
  • Stosować maści rozgrzewające i ciepłe okłady, gdy nagle pojawia się intensywny, gwałtowny ból.
  • Unikać jedzenia bardzo twardych produktów (np. orzechów) i żucia gumy.
  • Wykonywać rozluźniające masaże karku, twarzy i ramion.

Odbudowa startych zębów – dlaczego warto?

Starte zęby nie tylko można, ale nawet trzeba poddać rekonstrukcji. Oprócz względów estetycznych istnieje szereg argumentów zdrowotnych, które przemawiają za wykonaniem zabiegów odbudowy zębów.

• Jeśli zęby ścierają się nierównomiernie, nie mają odpowiedniego podparcia. Może to skutkować ich rozchwianiem i – co za tym idzie – wypadaniem.
  • Rekonstrukcja zębów zwiększa ich sztywność i wytrzymałość mechaniczną. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ryzyko uszkodzenia zębów podczas gryzienia i żucia.
  • Rekonstrukcja zębów pozwala utrzymać je w zębodołach i tym samym uniknąć ekstrakcji zębów.
  • Odbudowa startych zębów wpływa korzystnie na zachowanie prawidłowych warunków zgryzowych.

Poza tym poprawia się ogólna estetyka zgryzu. Pacjenci, dla których problem nierównych, wytartych zębów był kłopotliwy lub generował kompleksy, po zabiegach mogą na nowo cieszyć się równym, estetycznym uśmiechem i poprawić swoje samopoczucie.

Jak rekonstruuje się zęby po bruksizmie?

Metody rekonstrukcji zębów są dopasowywane indywidualnie do danego pacjenta. W procesie odbudowy uzębienia uwzględnia się zarówno wielkość oraz kształt zębów, jak i położenie szczęki oraz żuchwy, a także pracę i położenie stawów skroniowo-żuchwowych, a także stopień uszkodzenia zębów i ogólny stan jamy ustnej.

Zęby odbudowuje się np. z wykorzystaniem kompozytu, czyli materiału o dużej elastyczności, wykonanego ze specjalistycznej żywicy. Kompozyt służy przede wszystkim do odbudowywania niewielkich uszkodzeń. Zabiegi z wykorzystaniem kompozytu zwykle trwają niedługo, są niedrogie i komfortowe dla pacjentów.

Za najtrwalszy materiał uznaje się obecnie włókno szklane. Wykorzystuje się je do odbudowy m.in. przednich zębów. Wzmacnia on korony zębów i tym samym zabezpiecza je przed złamaniem.

W naszej klinice przeprowadzamy zarówno klasyczne zabiegi protetyczne oraz jak i zabiegi protetyki cyfrowej, które umożliwiają wykonanie mostu, korony czy licówki już podczas jednej wizyty. Jeśli masz pytania, zachęcamy do kontaktu. Chętnie rozwiejemy wszelkie wątpliwości.